به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، نزدیک شدن به نقطه سربه سر کمی شبیه پرواز به سمت خورشید است.
هرازگاهی، میخواهید تست “Icarus” را اعمال کنید – تا بفهمید کسب و کار شما چقدر میتواند به شکست (بدون خراب شدن و سوختن) نزدیک شود.
اینجاست که حاشیه فرمول ایمنی وارد می شود.
در این مقاله، ما به شما توضیح خواهیم داد که حاشیه ایمنی چیست، چرا اهمیت دارد، چگونه حاشیه ایمنی را محاسبه کنید، و چگونه آن را بهبود بخشید.
چرا حاشیه ایمنی مهم است؟
حاشیه ایمنی معیاری است که نشان میدهد تا چه حد فروش شما میتواند کاهش یابد قبل از اینکه کسبوکار شما به پایان برسد – نقطهای که درآمد برابر با هزینهها است، بنابراین کسبوکار شما سودی نمیبرد یا ضرر نمیکند.
یک رابطه معکوس بین حاشیه ایمنی و ورشکستگی وجود دارد: هر چه حاشیه ایمنی شما بیشتر باشد، خطر ورشکستگی کمتر است.
حاشیه ایمنی تعدادی کاربرد عملی برای کسب و کار شما دارد.
ابتدا می توانید از آن برای ارزیابی ریسک محصولات یا خدمات خود استفاده کنید. حاشیه ایمنی بالاتر به معنای خطر کمتر متحمل شدن ضرر در صورت کاهش فروش است.
دوم، حاشیه ایمنی به شما این امکان را می دهد که تصمیمات آگاهانه ای در مورد نحوه قیمت گذاری محصولات یا خدمات خود بگیرید. به عنوان مثال، اگر در سمت پایین است، ممکن است بخواهید قیمت های خود را برای افزایش فروش تنظیم کنید.
سوم، به شما کمک می کند «نقطه شیرین» تولید را پیدا کنید که در آن سطوح تولید شما خیلی بالا (تولید بیش از حد) یا خیلی پایین (تولید کم) تنظیم نشده باشد.
چهارم، دانستن حاشیه ایمنی به شما این امکان را می دهد که در مورد سرمایه گذاری در محصولات جدید، خدمات یا موجودی موجود قضاوت بهتری داشته باشید. برای مثال، حاشیه بالاتر نشان میدهد که سرمایهگذاری شما ریسک کمتری دارد.
در نهایت، درک میزان کاهش فروش قبل از اینکه کسب و کار شما بیسود شود، باعث میشود بودجه و پیشبینی دقیقتری داشته باشید.
نحوه محاسبه حاشیه ایمنی
برای محاسبه حاشیه ایمنی، باید سوابق حسابداری خود را مرور کنید یا به نرم افزار حسابداری خود دسترسی داشته باشید تا 2 مجموعه اعداد را جمع آوری کنید: فروش واقعی (یا بودجه) و فروش سرپایی.
سپس می توانید حاشیه ایمنی را به 3 روش محاسبه کنید: به پوند، به صورت درصد یا به ازای هر واحد فروخته شده.
فرمول حاشیه ایمنی (به پوند) به شرح زیر است:
فروش واقعی (یا برنامه ریزی شده) – فروش سرسخت
برای محاسبه حاشیه ایمنی، فروش سربه سر شرکت خود را از فروش واقعی (یا بودجه) کم کنید.
به عنوان مثال، اگر شرکت شما 500,000 پوند در فروش با 200,000 پوند فروش داشته باشد، حاشیه ایمنی آن است. 300000 پوند.
این به این معنی است که شرکت شما دارای یک بافر 300000 پوندی است، یعنی مقدار پولی که میتواند قبل از به پایان رسیدن قیمت از دست بدهد، که آخرین توقف قبل از شکستن قیمت است.
حاشیه ایمنی (به صورت درصد)
در اینجا فرمول حاشیه ایمنی (به صورت درصد) آمده است:
فروش واقعی (یا بودجه) – فروش سرپایی / فروش واقعی (یا بودجه) x 100 BY
در مثال بالا، حاشیه ایمنی به صورت زیر محاسبه می شود:
فروش واقعی (یا برنامه ریزی شده): 500000 پوند
فروش ناموفق: 200000 پوند
فرمول: 500,000 پوند – 200,000 پوند = 300,000 پوند / 500,000 پوند = 0.6 x 100 = 60
حاشیه ایمنی: 60%
این بدان معناست که شرکت می تواند 60 درصد از فروش خود را قبل از رسیدن به نقطه سربه سر از دست بدهد.
حاشیه ایمنی (در هر واحد فروخته شده)
فرمول حاشیه ایمنی (در هر واحد فروخته شده) به صورت زیر است:
فروش واقعی (یا برنامه ریزی شده) – نقطه سربه سر / قیمت فروش هر واحد
تصور کنید شرکت شما شمعهای گرانقیمت را به قیمت 100 پوند به فروش میرساند، حاشیه محاسبه ایمنی به این صورت خواهد بود:
فروش واقعی (یا برنامه ریزی شده): 200000 پوند
نقطه سربه سر: 100000 پوند
قیمت فروش هر واحد: 100 پوند
فرمول واحد فروخته شده: 200000 پوند – 100000 پوند / 100 = 1000
حاشیه ایمنی: 1000
این به این معنی است که تجارت شمع شما قبل از اینکه بیسود شود دارای بالشتک 1000 واحدی است. به عبارت دیگر، او می تواند 1000 شمع را از دست بدهد و هنوز هم بتواند به حد نسبی برسد.
این بافر به کسب و کار شما اجازه می دهد تا طرح های جدید شمع یا کمپین های بازاریابی را بدون خطر ضرر فوری تجربه کند.
حاشیه ایمنی “خوب” چیست؟
حاشیه ایمنی ایده آل از کسب و کار به کسب و کار متفاوت است، اما به طور کلی، هر چه حاشیه ایمنی شما بیشتر باشد، کسب و کار شما ایمن تر است.
در نهایت، حداقل حاشیه ایمنی برای هدف بستگی به ساختار هزینه شما دارد.
اگر بیشتر هزینه های کسب و کار شما متغیر است، حاشیه ایمنی 20 تا 25 درصد ممکن است معقول باشد، به خصوص اگر بتوانید در دوره های آهسته هزینه ها را کاهش دهید.
اما اگر کسبوکار شما عمدتاً هزینههای ثابتی دارد، ترجیح داده میشود که حداقل حاشیه ایمنی بالاتری داشته باشید – چیزی در حدود 50٪، اما در حالت ایدهآل حدود 70 تا 75٪ علامت.
اگر کسب و کار شما دارای حاشیه ایمنی 50 درصدی باشد، با فرض وجود حداقل هزینه های ثابت، قابل قبول است. اگر فروش شما کاهش یافته است، احتمالاً می توانید هزینه های متغیر را کاهش دهید.
در مقابل، اگر کسبوکار شما عمدتاً هزینههای ثابتی دارد، حاشیه ایمنی آن نسبتاً کم است و ممکن است بخواهید راههایی برای بهبود آن در نظر بگیرید.
نحوه بهبود حاشیه ایمنی
تنها 2 راه وجود دارد که کسب و کار شما می تواند حاشیه ایمنی خود را بهبود بخشد: کاهش هزینه یا افزایش درآمد.
شما می توانید هزینه ها را کاهش دهید:
- خطوط تولید یا خدمات با کمترین حاشیه سود را حذف کنید
- تولید واحدهای بیشتر با همان منابع
- خرید زیرساخت، مانند نرمافزار بهعنوان یک سرویس، در مقابل خرید مستقیم آن
در مورد روش های افزایش درآمد، آنها عبارتند از:
- افزایش قیمت کالا یا خدمات شما
- معرفی ساختار جدید قیمت گذاری
- کمپین بازاریابی خود را رشد دهید
افکار نهایی
هنگامی که در آستانه تصمیم گیری مهم در هر کسب و کاری هستید، ارزیابی ریسک کلیدی است.
یکی از راههای محاسبه میزان ریسک کسبوکار شما، فرمول حاشیه ایمنی است.
اما حاشیه ایمنی یک عدد ثابت نیست. این یک هدف دائما در حال حرکت است زیرا کسب و کار شما هزینه های عملیاتی اضافی را با نقاط سربه سر جدید متحمل می شود.
به همین دلیل، مهم است که به طور منظم حاشیه ایمنی را دوباره محاسبه کنید، به خصوص زمانی که کسب و کار شما افزایش قابل توجهی در هزینه ها داشته باشد.
هر درآمدی که کسب و کار شما را به بالاتر از نقطه سربه سر برساند، به حاشیه امنیت آن کمک می کند. و همچنین، هر گونه استفاده از فرمول حاشیه ایمنی به طور بالقوه می تواند به طول عمر کسب و کار کمک کند.