با شروع هر ساعت 101 کسب و کار جدید، بخش کسب و کار کوچک مانند همیشه رقابتی است.
به عنوان یک کارآفرین، شما همیشه در تلاش هستید تا از رقبای خود برتر باشید.
یکی از سادهترین راهها برای انجام این کار این است که روی کاری که کسبوکارتان به بهترین شکل انجام میدهد تمرکز کنید (و از انجام کارهایی که کسبوکارتان در آن برتری ندارد اجتناب کنید).
هنگامی که این کار را انجام می دهید، می توانید بدون عرق کردن، کارایی و سودآوری کسب و کار خود را افزایش دهید. به مزیت نسبی 101 خوش آمدید.
در این مقاله به تعریف مزیت نسبی و نحوه محاسبه آن می پردازیم. ما همچنین آن را با سایر انواع مزایا مقایسه می کنیم و مزایا و چالش های آن را بیان می کنیم.
مزیت نسبی چیست؟
برای درک نظریه اقتصادی مزیت نسبی (یا CA، همانطور که به اختصار آن را می نامیم)، به همان اندازه مهم است که مفهوم مرتبط آن، یعنی هزینه فرصت را درک کنیم.
هزینه فرصت مزیت بالقوه ای است که کسب و کار شما زمانی که یک گزینه را بر دیگری انتخاب می کند از دست می دهد.
قانون سرانگشتی این است: شرکتی که هزینه فرصت کمتری دارد، CA دارد.
در کنار هم، CA به توانایی شرکت شما برای تولید کالا یا خدمات با هزینه فرصت کمتر نسبت به شرکت دیگر اشاره دارد.
نحوه محاسبه مزیت نسبی
2 کسب و کار کوچک را در نظر بگیرید: قهوه کتی و شیرینی پتسی.
هر دو مغازه دارای امکانات قهوه و شیرینی هستند.
قهوه Kathy's می تواند 200 فنجان قهوه یا 80 شیرینی در روز تولید کند، در حالی که Patsy's Pastries می تواند 150 فنجان قهوه یا 75 شیرینی را در همان بازه زمانی تولید کند.
برای قهوه کتی، فرمول محاسبه هزینه فرصت تولید:
1 فنجان قهوه عبارت است از:
80 شیرینی / 200 فنجان قهوه = 0.4 شیرینی
1 پای عبارت است از:
200 فنجان قهوه / 80 شیرینی = 2.5 فنجان قهوه
برای شیرینی پتسی، فرمول محاسبه هزینه فرصت تولید:
1 فنجان قهوه عبارت است از:
75 شیرینی / 150 فنجان قهوه = 0.5 شیرینی
1 پای عبارت است از:
150 فنجان قهوه / 75 شیرینی = 2 فنجان قهوه
قهوه Kathy's CA در تولید قهوه دارد زیرا هزینه فرصت آن (0.4 کیک) کمتر از Patsy's Pastries (0.5 کیک) است.
از سوی دیگر، Patsy's Pastries دارای CA در تولید شیرینی است زیرا هزینه فرصت آن (2 فنجان قهوه) کمتر از Kathy's Coffee (2.5 فنجان قهوه) است.
اگر Kathy's Coffee در قهوه و Patsy's Pastries متخصص در شیرینی باشد، به طور بالقوه می توانند شرکای تجاری شوند: تجارت قهوه برای شیرینی و بالعکس.
وقتی قهوه Kathy و Patsy's Pastries با هم بر اساس CA خود معامله میکنند، میتوانند کارآمدتر و سودآورتر از زمانی که این دو محصول را جداگانه تولید کنند، کار کنند.
مزیت مطلق و مزیت رقابتی چیست؟
CA نباید با مزیت مطلق، که توانایی شرکت شما برای تولید کالاها یا خدمات کارآمدتر از شرکت دیگر است، اشتباه گرفته شود.
این بدان معناست که کسبوکار شما میتواند با استفاده از منابع کمتر، همان مقدار کالا را تحویل دهد یا در عوض، کالاهای بیشتری را با همان منابع تولید کند.
به عنوان مثال، اگر Adam's Autos بتواند با استفاده از همان مقدار منابعی که Brian's Bangers برای تولید 5 خودرو استفاده می کند، 10 خودرو تولید کند، Adam's Autos در تولید خودرو مزیت مطلق دارد.
CA همچنین باید با مزیت رقابتی مقابله کند، یعنی زمانی که کسب و کار شما ظرفیت تولید کالاها یا خدماتی را دارد که برای مصرف کنندگان ارزش بهتری نسبت به کسب و کار دیگر دارند.
ارائه مزیت رقابتی کمی چالش برانگیزتر و وقت گیرتر از CA است.
این به این دلیل است که کسب و کار شما تنها با انجام تحقیقات بازار گسترده برای درک اینکه سایر مشاغل چه می کنند و چگونه آن را انجام می دهند، می تواند واقعاً مزیت رقابتی به دست آورد.
3 راه اصلی وجود دارد که شرکت شما می تواند مزیت رقابتی کسب کند:
- کالا یا خدمات برتر تولید کنید
- ارائه کالا یا خدمات با کمترین قیمت
- کالا یا خدمات را به یک بازار خاص تحویل دهید
مزایا و چالش های مزیت نسبی
CA می تواند به چندین روش برای مشاغل کوچک مفید باشد:
- محصولات یا خدمات با کیفیت بالاتر تولید می کند. وقتی کسب و کار شما از نقاط قوت خود استفاده می کند، اغلب می تواند محصولات یا خدمات بهتری تولید کند. محصول جانبی این شهرت تجاری قوی تر است که می تواند مشتریان بیشتری را جذب کند.
- کارایی را افزایش می دهد. به طور مشابه، زمانی که کسبوکار شما در تولید کالاها یا خدمات خاص – به جای جک (یا جیل) از همه مشاغل – تخصص دارد، اغلب از زمان، پول و نیروی کار خود به نحو احسن استفاده میکند و در نتیجه سطوح عملکرد بالاتری را به همراه دارد.
- هزینه ها را کاهش می دهد. وقتی کسب و کار خود را بر تولید کالاها یا خدمات در جایی که CA در دسترس است متمرکز می کنید، می تواند هزینه های تولید را کاهش دهد. این به نوبه خود میتواند منجر به یک وضعیت برد-برد شود – قیمتهای پایینتر برای مشتریان شما و حاشیه سود بیشتر برای کسبوکار شما.
- نوآوری را تحریک می کند. تخصص محصول یا خدمات می تواند شما را به سرمایه گذاری در بهبود محرک های اصلی پیشنهاد تجاری خود سوق دهد. این نوآوری می تواند منجر به رشد کالاها یا خدمات جدید و بهبود یافته شود.
- فرصت های تجاری را گسترش می دهد. CA تجارت بین کسب و کار را هدایت می کند و به کسب و کار شما دسترسی به طیف وسیع تری از محصولات یا خدمات را نسبت به آنچه که به تنهایی می تواند تولید کند، می دهد.
از سوی دیگر، CA دارای معایبی برای کسب و کارهای کوچک است که در درجه اول پتانسیل وابستگی بیش از حد به سایر مشاغل برای کالاها یا خدمات اضافی است.
به عنوان مثال، اگر یکی از شرکای تجاری شما با اختلال در زنجیره تامین یا مشکلات کنترل کیفیت مواجه شود، مشکلات آنها می تواند به سرعت به مشکل شما تبدیل شود و بر تجارت شما تأثیر منفی بگذارد.
چالش دیگر CA این است که می تواند رقابت را افزایش دهد.
با انتخاب تخصص، کسبوکار شما ممکن است با رقابت سختی از سوی کسبوکارهای بزرگتر مواجه شود که معمولاً به دلیل صرفهجویی در مقیاس، میتوانند کالا یا خدمات را با هزینهی قابلتوجهی کمتر تولید کنند.
صرفه جویی در مقیاس، صرفه جویی در هزینه است که زمانی رخ می دهد که کسب و کار شما حجم تولید خود را افزایش دهد و کارآمدتر شود و در نتیجه هزینه های هر واحد کمتر شود.
به عنوان مثال، زمانی که کسب و کار شما کالاها را به مقدار زیاد خریداری می کند (خرید به صورت عمده)، تامین کنندگان اغلب تخفیف هایی ارائه می دهند که هزینه هر واحد کالا را کاهش می دهد.
افکار نهایی
وقتی کسبوکار شما کالاها یا خدمات تخصصی را با هزینههای فرصت کمتر تولید میکند و CA را به دست میآورد، میتواند با ایجاد شراکتهای تجاری مؤثر و دوجانبه سودمند، بر نقاط قوت خود سرمایهگذاری کند.
این می تواند به محصولات یا خدمات بهتر، قیمت های پایین تر، حاشیه فروش بالاتر و در نهایت افزایش سود منجر شود.
CA نیز خطرات خود را دارد، اما کسب و کار شما می تواند آنها را با ایجاد روابط قوی با چندین شریک تجاری و تنوع بخشیدن به محصولات یا خدمات خود به حداقل برساند.
خبر خوب این است که کسب و کار شما برای پیشرفت نیازی به مزیت غیرمنصفانه ندارد. CA انجام خواهد داد.