آیا هوش مصنوعی جایگزین حسابداران خواهد شد؟ – مشاوره Sage UK


هوش مصنوعی (AI) زندگی حرفه ای ما را همانطور که می شناسیم متزلزل می کند.

از هنر گرفته تا کشاورزی، هوش مصنوعی نشان خود را در سراسر صنایع ایجاد کرده است – و حسابداری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سوال این است که آیا هوش مصنوعی جایگزین حسابداران خواهد شد؟

در حالی که هوش مصنوعی مطمئناً روشی را که حسابداران لیست کارهای خود را مشخص می کنند تغییر می دهد، همچنین فرصت های بی نظیری را برای بهبود دقت، کارایی و تصمیم گیری استراتژیک فراهم می کند.

اما هوش مصنوعی نیز دارای محدودیت هایی است، به خصوص در حرفه حسابداری.

در این مقاله، به تاثیر هوش مصنوعی بر حسابداری، مزایا و چالش‌های آن و اینکه حسابداران چگونه می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی کسب‌وکارهای کوچک و کمک به آن‌ها در جلوتر از منحنی استفاده کنند، خواهیم پرداخت.

تاثیر هوش مصنوعی بر حسابداری

هوش مصنوعی هم از نظر نحوه کار و هم از نظر خدماتی که می توانند ارائه دهند، تأثیر قابل توجهی بر حسابداران دارد.

خبر خوب این است که حسابداران آماده انطباق با هوش مصنوعی و پذیرش آن هستند.

بر اساس گزارش انجمن حسابداران خبره، 66 درصد از متخصصان مالی معتقدند که هوش مصنوعی به نقش آنها ارزش بیشتری می بخشد.

و تحقیقات سیج نشان می دهد که پذیرش گسترده هوش مصنوعی در شیوه های حسابداری می تواند 2 میلیارد پوند به اقتصاد اضافه کند و 20000 شغل ایجاد کند.

هوش مصنوعی حضور خود را در این 5 حوزه حسابداری احساس می کند:

1. اتوماسیون

هوش مصنوعی می تواند کارهای تکراری و وقت گیر مانند ورود داده ها، تطبیق حساب ها و پردازش فاکتور را روی خلبان خودکار انجام دهد.

به عنوان مثال، فرض کنید شما صاحب یک شرکت حسابداری متوسط ​​هستید. استفاده از نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای پردازش و طبقه بندی هزاران صورتحساب در هر ماه می تواند صدها ساعت کار دستی را به طور بالقوه ذخیره کند.

اگر صورت‌حساب‌های شما در دفاتر بسته گیر کرده باشد، اتوماسیون مبتنی بر ابر می‌تواند این داده‌ها را ادغام کند و دسترسی به آن‌ها را در هر کجا که هستید سریع‌تر و آسان‌تر کند.

این شما را آزاد می کند تا روابط مشتری خود را تقویت کنید و خدمات مشاوره ای با ارزش بالاتر را برای آنها ارائه دهید.

2. دقت

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند حجم زیادی از داده‌های پیچیده را پردازش کند و ناهماهنگی‌هایی را که به راحتی توسط چشم انسان نادیده گرفته می‌شود، برجسته کند.

به عنوان مثال، می‌توانید از یک ابزار هوش مصنوعی برای اسکن صورت‌های مالی و علامت‌گذاری هرگونه مغایرت برای بررسی بعدی استفاده کنید – همه با فشار یک دکمه.

این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که سوابق مالی مشتریان شما دقیق است و گزارش های مالی مطابق با مقررات است.

3. بهره وری

نتیجه استفاده از هوش مصنوعی برای خودکارسازی کارهای روتین و بهبود دقت داده ها، افزایش بهره وری کلی شماست.

به عنوان مثال، می توانید از هوش مصنوعی برای پردازش فوری حقوق و دستمزد و محاسبه مالیات استفاده کنید که تأثیر مثبتی بر بهره وری شما خواهد داشت. همچنین به شرکت شما اجازه می دهد تا تعداد مشتریان خود را بدون نیاز به افزایش تعداد کارکنان خود افزایش دهد.

4. تجزیه و تحلیل

علاوه بر ارائه بینش‌های مالی در زمان واقعی، هوش مصنوعی به شما امکان می‌دهد داده‌های مالی گذشته را برای پیش‌بینی روندهای مالی آینده تجزیه و تحلیل کنید، که می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی مؤثرتر و تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر کمک کند.

تشخیص تصویر یکی از بزرگترین نقاط قوت نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی است. این می‌تواند صدها هزار نقطه داده را سریع‌تر از انسان‌ها مقایسه کند و بینش‌هایی را در چند دقیقه یا حتی ثانیه به شما ارائه دهد که در غیر این صورت محاسبه دستی آن روزها طول می‌کشد.

5. تقلب

هوش مصنوعی ابزاری موثر برای حسابداران برای مبارزه با فعالیت های تقلبی است.

این می تواند حجم زیادی از تراکنش های مالی را تجزیه و تحلیل کند و هر گونه بی نظمی را تشخیص دهد، که یک لایه حفاظتی اضافی در برابر تقلب می افزاید.

او می تواند در مورد مقررات انطباق آموزش ببیند و می تواند به سرعت هر چیزی را که ممکن است بر مشتری یا کار شما تأثیر بگذارد علامت گذاری کند.

محدودیت های هوش مصنوعی در حسابداری

هوش مصنوعی دارای مزایای واضحی نسبت به حسابداران از نظر سرعت، دقت و سازگاری است که با آن می تواند حجم زیادی از داده ها را بدون وقفه پردازش کند.

این مزایا باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه می شود. اما هوش مصنوعی در مقایسه با مجموعه مهارت های شما محدودیت هایی نیز دارد:

1. شهود

هنگام تصمیم گیری های مالی پیچیده، باید قضاوت حرفه ای خود را اعمال کنید.

گاهی اوقات شما باید نه تنها به دانش، مهارت و تجربه خود، بلکه به شهود خود نیز تکیه کنید، که فراتر از تجزیه و تحلیل داده های پیش روی شماست.

ابزارهای هوش مصنوعی این قابلیت را ندارند. آنها محدود به “یادگیری” از اشتباهات گذشته هستند و کیفیت منحنی یادگیری ابزار هوش مصنوعی با کیفیت بازخورد عملکرد ارائه شده به آن تعیین می شود.

اگر بازخورد خوب باشد، ابزار هوش مصنوعی در صورت ارائه سناریوهای مشابه یا مشابه در آینده به طور موثر پاسخ می دهد.

اما اگر حلقه بازخورد به انطباق آن کمک نکند، ابزار هوش مصنوعی دفعه بعد به این اندازه موثر نخواهد بود.

شما باید به‌عنوان دستیار با هوش مصنوعی کار کنید، به‌جای اینکه به طور کامل کنترل را به آن بدهید.

2. خلاقیت

برای ایجاد راه‌حل‌های سفارشی برای چالش‌های مالی که ممکن است کسب‌وکارها با آن مواجه شوند، حسابداران اغلب باید کلاه‌های خلاقانه خود را به سر بگذارند.

خلاقیت ترکیبی از دانش، درک، احساسات و هوش انسانی (نه شبیه سازی شده) است که هوش مصنوعی از آن برخوردار نیست. توانایی ارائه راه حل های الهام گرفته برای مشکلات مشتری کاری است که فقط انسان ها می توانند انجام دهند.

بخش دیگری از مجموعه مهارت های خلاقانه شما، توانایی سازگاری با تغییرات است.

در حال حاضر، ابزارهای هوش مصنوعی معمولاً برای انجام وظایفی که نیاز به خلاقیت و انعطاف‌پذیری واقعی دارند، تلاش می‌کنند، زیرا هنوز به مواد مرجع بسیار وابسته هستند.

مهارت های خلاقانه شما در اینجا ضروری است زیرا هوش مصنوعی نمی تواند این کار را برای شما انجام دهد.

3. مهارت های بین فردی

ایجاد و حفظ روابط با مشتری برای حسابداران برای درک نیازهای تجاری و جلب اعتماد مشتریان کلیدی است.

تعامل شخصی که با مشتری خود دارید بخشی جدایی ناپذیر از ایجاد یک رابطه است.

این نیاز به خودآگاهی، همدلی و هوش هیجانی دارد—همه ویژگی های منحصر به فرد انسانی که هوش مصنوعی (هنوز) قادر به تقلید آنها نیست.

مشتریان شما می خواهند بدانند که شخصی در راس کار است و به آنها کمک می کند تا امور مالی خود را به عنوان بخشی از تیم خود مدیریت کنند. آن‌ها می‌خواهند احساس کنند که شما در کنار آن‌ها هستید، و این را از هوش مصنوعی دریافت نمی‌کنند.

3 تفاوت کلیدی بین روش کار ابزارهای هوش مصنوعی و حسابداران وجود دارد که می تواند به شما کمک کند ارزشی را که به مشتری ارائه می دهید پیدا کنید:

1. سازگاری

ابزارهای هوش مصنوعی توانایی تطبیق سریع با اطلاعات جدید و به روز رسانی مدل های یادگیری خود را دارند.

اما ممکن است برای انجام کارهای کاملا جدید به برنامه ریزی مجدد قابل توجهی نیز نیاز داشته باشند.

در مقابل، حسابداران از تجربه گذشته و قضاوت حرفه ای خود برای انطباق با طیف وسیعی از شرایط در حال پرواز استفاده می کنند – اغلب با چالش های پیش بینی نشده با راه حل های خلاقانه روبرو می شوند.

2. قضاوت اخلاقی

هوش مصنوعی توسط الگوریتم‌هایی هدایت می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده است که به قوانین از قبل موجود پایبند باشد که کاملاً باینری هستند و لزوماً ملاحظات اخلاقی را در نظر نمی‌گیرند.

از سوی دیگر، حسابداران، قضاوت اخلاقی و دانش خود را در مورد استانداردهای حرفه ای به کار می گیرند تا از انطباق با قانون و هرگونه کدهای اخلاقی قابل اجرا اطمینان حاصل کنند.

در نهایت، شما مسئول برقراری آن تماس‌ها خواهید بود که باعث ارزشمندتر شدن شما برای مشتری می‌شود.

3. مهارت های ارتباطی

فناوری هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های بزرگ را تجزیه و تحلیل کند و گزارش‌های دقیق ایجاد کند، اما گاهی اوقات زمانی که سعی می‌کنیم یافته‌های پیچیده را به شیوه‌ای معنادار ارتباط برقرار کنیم، کوتاهی می‌کند. حقایق سرد و سخت می توانند جدا و غیر الهام بخش به نظر برسند.

اما حسابداران آموزش دیده اند تا داده های مالی پیچیده را رمزگشایی کنند و آن ها را به مخاطبان مختلف از جمله مشتریان، همکاران و ذینفعان انتقال دهند و داده ها را زنده کنند.

مجموعه مهارت منحصر به فرد شما در اینجا بیان داستان داده ها و ایجاد یک روایت متقاعد کننده است که مشتریان، سهامداران و تیم شما را درگیر می کند.

چقدر احتمال دارد که هوش مصنوعی جایگزین حسابداران شود؟

می توان گفت که هوش مصنوعی به این زودی ها جایگزین حسابداران نخواهد شد.

طبق گزارشی که توسط موسسه حسابداران خبره در انگلستان و ولز تهیه شده است، قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌توانند مکمل تصمیم‌گیری انسان باشند، اما نمی‌توانند آن را تکرار کنند.

ادوارد تیان، مدیر عامل GPTZero، یک شرکت نرم افزاری کشف هوش مصنوعی، با این موضوع موافق است.

او بر این باور است که حسابداری بیش از آنچه که به نظر می رسد وجود دارد.

ادوارد می گوید: «حسابداران فقط اعداد را خرد نمی کنند. این شغل نیاز به تعامل انسانی و مهارت های تخصصی دارد.
ادوارد به حسابدارانی اشاره می کند که برای اهداف برنامه ریزی بودجه و طوفان فکری با مشاغل دست در دست کار می کنند.

حتی با ابزارهای هوش مصنوعی که خرابی‌های مالی و پیش‌بینی روند را ارائه می‌کنند، فقط حسابداران انسانی می‌توانند به طور کامل چشم‌انداز و اهداف شرکت را علاوه بر پیچیدگی‌های موجود در استخدام، برای مثال، درک کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند یک ابزار حسابداری ارزشمند باشد و به بهبود بسیاری از فرآیندهای تجاری کمک کند، اما یک تماس انسانی همیشه مورد نیاز است.

حسابداران چگونه می توانند با هوش مصنوعی سازگار شوند؟

برای اینکه حسابداران بتوانند کار خود را در آینده اثبات کنند و کارایی خود را به حداکثر برسانند، باید با موفقیت خود را با استفاده از هوش مصنوعی وفق دهند.

در اینجا 3 راه برای انجام این کار وجود دارد:

1. آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهید

دوره های اختصاصی هوش مصنوعی را برای حسابداران بگذرانید یا آموزش هایی را در زمینه هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها بگذرانید تا اطمینان حاصل کنید که مهارت های مورد نیاز برای استفاده موثر از هوش مصنوعی در کار خود را توسعه می دهید.

علاوه بر آموزش و آموزش اختصاصی هوش مصنوعی، ایده خوبی است که در مورد آخرین پیشرفت‌ها در فناوری هوش مصنوعی، بهترین شیوه‌ها و مقررات تحقیق کنید تا دانش خود را به روز نگه دارید.

2. بهبود کیفیت داده ها

پتانسیل کامل ابزارهای هوش مصنوعی تنها زمانی قابل درک است که داده های با کیفیت بالا به آنها داده شود.

متعهد شوید که مجموعه ای از اطلاعات دقیق، به روز و متعادل ایجاد کنید. این به هوش مصنوعی اجازه می دهد تا از الگوها درس بگیرد و پیش بینی های قابل اعتماد و بی طرفانه انجام دهد.

3. نقش استراتژیک را اتخاذ کنید

روی جنبه هایی از کار خود تمرکز کنید که به راحتی توسط هوش مصنوعی نمی توان آنها را خودکار کرد، مانند ارائه مشاوره استراتژیک شخصی و بینش تجاری به مشتریان، انجام آموزش های حضوری یا حفظ روابط خود با سهامداران.

نرم افزار حسابداری مبتنی بر هوش مصنوعی به شما زمان آزاد بیشتری می دهد تا در کسب و کار یا توسعه خود صرف کنید و از طول عمر و خوشبختی مشتری و نقش شما اطمینان حاصل کند.

افکار نهایی

اگرچه هوش مصنوعی در حال حاضر فاقد شهود، خلاقیت و مهارت‌های بین فردی است، اما توانایی آن در افزایش خودکارسازی، دقت داده‌ها و سطوح بهره‌وری، آن را در موقعیت خوبی قرار می‌دهد تا در حال حاضر و در آینده به یک عنصر اصلی در صنعت حسابداری تبدیل شود.

در حالی که جایگزین شما نمی شود، نقش شما را به طور قابل توجهی بازتعریف می کند.

اما برای کار در کنار هوش مصنوعی – به صورت مشارکتی – باید مهارت داشته باشید، جایی که هوش مصنوعی وظایف پرحجم و پیش پا افتاده را انجام می دهد و شما درگیر کارهای مشاوره ای استراتژیک و با ارزش هستید.

نکته پایانی این است که وقتی هوش مصنوعی را در آغوش می‌گیرید، نسبت به دیگرانی که در پذیرش این فناوری کند هستند، مزیت رقابتی کسب می‌کنید.

استفاده از هوش مصنوعی برای شما، مشتریان و اقتصاد یک برد برد است.

دیدگاهتان را بنویسید